Вислів "мовлення вчителя", як правило,
використовують, коли говорять про усне мовлення (на відміну від письмового в
педагогічній діяльності). Під усним мовленням розуміють як сам процес
говоріння, так і результат цього процесу — усні вирази.
Мовлення вчителя — це мовлення, пристосоване для розв'язання специфічних
завдань, що виникають у педагогічній
діяльності, спілкуванні Можна говорити про професійні особливості
мовленнєвої діяльності педагога, а саме:
а) ця діяльність спеціально організується
вчителем, він керує нею залежно від умов педагогічного спілкування;
б) кінцевим результатом її є досягнення гуманістично спрямованої
мети, пов'язаної з вихованням учнів;
в) добір мовних і мовленнєвих засобів здійснюється
залежно від потреб, завдань взаємодії вчителя з учнями; їх ефектив ність
прогнозується;
г) мовленнєва діяльність педагога в реальній ситуації
спілкування будується на відтворенні (рефлексії) стану, поведінки, реакції
учнів, вона регулюється змістом зворотної інформації, яку отримує вчитель;
д) мовлення вчителя є предметом його педагогічного аналізу й самоаналізу,
постійного самовдосконалення.
Мовлення вчителя буває у двох
різновидах — у монолозі
(монологічне мовлення) і в діалозі (діалогічне мовлення). Форми цього мовлення
різноманітні. Найпоширенішими формами монологічного мовлення вчителя є
розповідь, шкільна лекція, коментар, пояснення (правил, законів, термінів тощо), розгорнуті
оціночні судження (мотивація оцінки знань, поведінки, позаурочної діяльності
школярів). Діалогічне мовлення вчителя широко представлене в різного
роду бесідах з учнями, які будуються у формі запитань і відповідей.
Аналізуючи мовлення педагога, часто
використовують вираз "комунікативна поведінка". В сучасній науковій літературі під комунікативною
поведінкою розуміють не просто процес говоріння, повідомлення чогось, а таку організацію мовлення й відповідно до
нього невербальної поведінки вчителя, яка впливає на створення емоційно-психологічної атмосфери
педагогічного спілкування, на характер взаємин між учителем та учнями, на стиль їхньої діяльності (А. А, Леонтьев. Педагогическое общение; То А, Ладьіженская. Живое слово: Устная речь как
сред-ство-и- предмет общения; В. А.
Кан-Калик, Учителю о педагогическом общении).
Комунікативна поведінка вчителя
оцінюється відповідно до того, що і як'він говорить, які в нього жести, рухи, вираз обличчя, який підтекст мають
його слова, на яку реакцію учнів розраховані. В реальних ситуаціях шкільного життя —~ на уроках, перервах, в
післяурочній діяльності — мовленнєва сторона спілкування становить складну поліфонію реплік, розповідей,
запитань, оціночних суджень, відповідей, зауважень, емоційних реакцій. Ця специфічна атмосфера — результат
комунікативної поведінки вчителя і учнів. Щоразу вона неповторна і в цьому розумінні — миттєва. І слід знати,
що в пам'яті учнів після зустрічі з учителем залишається не тільки пізнавальна інформація, яку він дав, а й
та атмосфера, якою супроводжувалося їхнє спілкування. Учні несуть у собі настрій, враження від зустрічі з
педагогом, пам'ять про його погляд, інтонацію, тональність мовлення, спосіб реагувати на поведінку його
вихованців. Тому так важливо, плануючи зустріч із школярами, обміркувати не тільки зміст спілкування (про що я буду з
ними говорити), а й особливості свого мовлення і комунікативної поведінки (як я буду говорити, які
вербальні і невербальні засоби допоможуть мені бути виразним, переконливим, коректним, яку емоційну атмосферу спілкування я хотів би
створити).
Педагогічна ефективність мовлення
вчителя багато в чому залежить від рівня володіння мовою, вміння здійснювати правильний вибір мовних
засобів. Педагогічна ефективність комунікативної поведінки вчителя передусім залежить від того, який стиль
спілкування з учнями взагалі притаманний учителеві, які в нього установки на взаємодію з учнями, якою мірою він
відчуває психологічні особливості ситуації мовлення» Так, можна помітити різницю в
комунікативній поведінці між учителем-автократом і учителем-гуманістом, учителем, який
байдуже ставиться до
учнів і який зорієнтований на співробітництво з ними»
У вчителів, стиль спілкування яких з учнями будується на основі дружнього ставлення до них, комунікативна поведінка завжди спрямована на встановлення
особистісного і пізнавального
контакту, запобігання негативним реакціям або зняття їх, створення ситуації
"ми" — ситуації спільних роздумів і переживань. Мовлення вчителя має особистісне забарвлення, воно інтонаційно
виразнег щире і безпосереднє.
Комунікативна
поведінка вчителів, орієнтованих на авторитарні засоби спілкування, як правило,
створює в учнів психологічні і естетичні бар'єри у стосунках з педагогами.
Мовлення таких учителів здебільшого невиразне, сухе, з інтонаціями байдужості
або залякування.
Отже, рівень майстерності мовленнєвої діяльності вчителя визначається рівнем культури
його мовлення і спрямуванням
його комунікативної поведінки.
Комментариев нет:
Отправить комментарий